Els Morterets
   A la part alta dels Motllats, prop de Pena Roja, allà on es forma el barranc que porta aquest nom, hi a una petita font, on l'aigua surt per un forat a la sola del barranquet. Unes concavitats d'uns pocs centímetres, semblants a petites escudelles, donen nom a l'indret. Al peu de la font, a pocs metres hi ha un saltant, formant-se tot seguit el barranc dels Morterets, que a la part inferior s'anomena de Terrascona.

La importància de la font, de tipus intermitent, no procedeix del cabal, que és molt minso, sinó el mateix fet de que brolli aigua a aquesta alçada, pràcticament un miler de metres. És un dels escassos punts d'aigua dels Motllats: els altres són la font de l'Escudelleta, la de la Beurada, la Font Nova i la del Pont de Goi, totes de poc cabal i molt irregulars.

La singularitat d'aquesta font rau en el fet que és intermitent, gairebé sempre seca, i revé dos o tres dies abans de ploure.

L'explicació d'aquest fenomen rau en la combinació de tres factors:

- Un aqüífer a la zona de la font.
      - Un nivell freàtic -és a dir, el límit superior de l'aigua a l'aqüífer- molt proper al forat de sortida.
      - Una pujada d'aquest nivell provocada per la baixada de la pressió atmosfèrica associada a un episodi de precipitació. Això provoca
         la comunicació de l'aqüífer amb l'exterior, és a dir, la sortida d'aigua.

L'autenticitat d'aquest fet la confirmen informacions de persones que freqüentaven la zona, d'altra banda molt apartada, amb els seus ramats i observaren com els animals s'apropaven a aquell lloc per abeurar, quan feia dies que la font s'havia estroncat. Al poc temps, arribava la pluja.

No hi ha cap camí que passi per aquest indret: s’hi arriba camp a través. El punt de referència és la vora de la cinglera que acaba a Pena Roja. Des del camí de la Foradada, abans d’arribar al nivell de l’Escudelleta, hi ha un trencall a l’esquerra que fa cap a les immediacions. Des del portell del Mariàngela, seguint la pista de la dreta, passa també prop: es travessa una parada que sovint està conreada abans d’arribar-hi. Des de la pista de la Creu Trencada, el tram que passa per l’Abeurada, puja fins el Motllat del Batistó, on dibuixa una corba ampla, fa cap a la parada esmentada.

41°17'19.10"N 1°2'55.35"E 998 metres
De Capafonts als Morterets 4,12 km 330 metres 1:51h Moderada     Veure la ruta
En breu...

font

A l'actualitat amb aigua

A l'actualitat sense aigua

Detall del forat i les escudelles

Fotografies: Diego López Bonillo

La nostra vall - Barranc de Terrascona o del Molinet
-La Foradada
-Penaroja
-Molinet del Vicent
-Els Morterets

[Tornar a l'Índex]      [Veure el mapa interactiu]